Hur tänker du nu min kära dotter?

Hjärtat dunkar i kroppen och jag kan knappt andas av rädsla när jag läser ditt senaste blogginlägg..... Texten blir suddig av det salta våta i ögonen som sakta rinner ner för kanten. Hur kan jag hjälpa dig? Varför skriver du som du gör? Vad menar du? Hur tänker du? Min vackra underbara omtänksamma glada roliga snälla dotter - den finaste i världen!

Att tänka positiva tankar ger en positiv spiral, allt blir bara mer och mer positivt, så brukar jag säga och det känner du igen och tycker förmodligen bara att jag tjatar när jag säger det. Men det är så sant, det är verkligen så! Man kan påverka med tankens kraft! Det är bevisat! Svarta tankar drar ner och föder plågan och allt blir mer och mer svart, den svarta spriralen suger neråt med ökad centrifugalkraft. Till slut måste man ha hjälp att ta sig upp, man klarar det inte själv, det är som kvicksand.

Du behöver vara bland folk som tänker positiva tankar, som utstrålar dem och för över dem till dig.... Du vill alltid hjälpa andra, och det är stort, omtanken om andra. Men då måste man ta emot omtanke från andra, och framförallt måste man ta emot positiva tankar och försöka tänka dem själv.  Att ta in andra människors problem och bära dem tär och bränner. Vill man hjälpa kan man inte låta något bränna....
Jag önskar jag kunde lyfta alla dina problem från dina axlar och blåsa ut dem likt ett trollspö över ängen - så blev allt bra igen.... Såsom när du var liten och du hade ramlat och det gjorde ont på ditt knä. Då blåste jag lite och det blev genast bra.

Livet är inte en söndagspromenad (=lätt som en plätt), det är ett äventyr med sol och moln, och ibland är hindren höga och då får man runda dem och ibland är de lägre  och då kan man klättra över. Men förbi måste man! Exakt varför hindret står där vet man inte, och kanske ska man inte bry sig ens, man ska bara ta sig förbi det för att åter få surfa på glädjens våg.

Tänk att för drygt 100 år sedan var Sverige ett av världens fattigaste länder, folk var tvugna att emigrera för att få mat... Det fanns inte medicin mot vanliga sjukdomar. Din morfars mormor fick 5 barn, och 4 av dem dog inom 1 vecka i sjukdom. Din morfars pappa som var nr 5 i barnaskaran och föddes senare  fick 4 namn, ett namn från alla de små barnen som inte längre fanns. Vi har det väldigt bra nu, mat, mediciner, någonstans att bo, allt det där som ger en grundtrygghet, som vi inte ens tänker på.......

Ibland behöver man bara ligga under ett träd och titta på himlen och tänka på allt det vi har, att humlan surrar och gör så att blommorna växer vilt på sommarängen, att blåbärsfröet kan ligga i träda i många många år i jorden för att vid rätt förutsättningar bara börja växa, ta sig igenom jordlagret och ge de underbaraste blåa bär man kan tänka sig....

Jenny, fotografen, är en glädjes budbärare, och även jag bär på något jag fått berättat att hon sagt, något som förändrade mina tankar väldigt mycket.. .... jag hoppas verkligen du inte missar henne. Ja, jag vet, du suckar nu!

Man brukar säga att ingen är perfekt när man vill vara ödmjuk och säga att man kan ha fel o.s.v. Men vem sjutton definierar vad som är perfekt? Jag väljer härmed att anamma Blossoms Taintons devis "du är perfekt", vi alla är perfekta utifrån den person vi är. Man kan ha olika åsikter, men vill man väl, gör sitt bästa - ja då är man alldeles perfekt! Så vännen min - du är alldeles perfekt precis som du är!
Och jag älskar dig!

Godnatt från mamma


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0