kontroll

vad är kontroll? det blir skevt i en ätstörning, det vet vi. då handlar allt om kontroll, enbart. men kan det vara så att man även tappar definitionen?
att motstå hungern, träna 3ggr om dagen, ha koll på varenda kalori som passerar strupen, osv. är det att ha kontroll? vad hände med livet. för någonstans på vägen mot den påstådda lyckan, försvann det, livet.
är det en styrka att pressa sig själv,
eller en svaghet då man egentligen inte orkar.

när spegelbilden visar ett skelett, då är man nöjd, då har man lyckats - duktig flicka. men bilden förblir tjock. om inte större för varje dag. vad vågens negativa kurva eller omgivningens oroade ögon visar och ser, det är lögn. lite till går, alltid. man ser ju inte det man vill se. focusfocusfocus, ögonen på målet. våga inte ge vika. då är du en misslyckad jävel. kontrollen. vad var det som gick fel.
kontroll - mat, vikt och kaloritabell. är det ngt att eftersträva, är det ngt att lyckas med? har man lyckats uppnå nåt i livet? att bli sjuk. för ja, det kallas sjukdom.

när jag går upp i vikt - har jag misslyckats då? kastat det jag kämpat för i väggen. kan ingen med egna ögon se att jag har styrka nog att lyckas med ngt? då blir jag en i mängden.
är alla andra misslyckade då? ja, jag ser då ingen styrka? anorexi gör en blind,,
människan är stark. en individ med styrka. men vi är olika, unika. vi kan aldrig bli en i mängden.

kontroll, så vad är det? anorexin älskar kontroll, det är svart eller vitt, inställd på att vinna. men det är inte din kontroll, den är förlorad. något annat tog över. vad kan du göra? släppa. varför? du har ingen kontroll, låt det bli likgiltigt för en stund, ta den från anorexin. du hänger över klippan. våga stå sida vid sida med monstret, på kanten. det vinglar, var stark - våga. sen. när du har balansen. ta ett steg tillbaka. putta ned monstret för bergrunden. sakna det inte, sörj inte. lev, ta kontrollen över ditt liv.


deds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0